صادرات و واردات طلا و قوانین مربوط به آن

بسیارى از دولت ها در دنیا توانسته اند با بهره گیرى از این صنعت، درآمدهاى هنگفتى را به سوى کشورخود سرازیر کنند و علاوه بر درآمدزایى، سطح اشتغال را در این صنعت و در کشور خود افزایش دهند،ضمن اینکه صنعت جواهرسازى و زیورآلات، یکى از کم هزینه ترین صنایع کشور مى باشد. ایتالیا با ۵۰۰تن صادرات زیورآلات ساخته شده از طلا، مقام اول و هندوستان مقام دوم این صنعت را در جهان دارند.در مقابل، برخى از کشورهاى عربى حاشیه خلیج فارس سالانه بیش از ۵۰۰ تن طلا و جواهرات واردمى کنند. باید منابع طبیعى کشور را خوب بشناسیم و ضمن اکتشاف طلا از معادن، نیروى کار ماهر تربیت کنیم و امکانات و ابزارآلات و فن آورى فرآورى سنگ هاى قیمتى و طلاسازى را به کشور وارد کنیم تابتوانیم از منابع عظیم خدادادى کشور بهره مناسب بگیریم.

براساس تخمین کارشناسان، سالانه بیش از ۳۰۰ تن طلا در کشور گردش دارد که در صورت تامین دستگاه ها و تجهیزات مدرن امکان افزایش صدور طلا از ایران فراهم مى شود. قیمت طلا در بازار داخلى با قیمت جهانى ارتباط تنگاتنگى دارد و براى ارزش گذارى از بورس لندن استفاده مى شود.

مصنوعات طلا همواره به عنوان یک کالاى لوکس تلقى شده و بنا به اعلام شوراى جهانى طلا ( WGC )مصارف زینتى بیش از ۸۰ درصد از تقاضاى طلاى جهان را تشکیل مى دهد. با تدوین قوانین مناسب، مى توان در تولید طلا ارزش افزوده بالایى را ایجاد کرد.

در حال حاضر، حدود ۷۰۰۰۰ واحد صنفى - صنعتى طلا و جواهر در کشور وجود دارد. ایران در زمینه نیروى انسانى ماهر و متخصص در صنعت طلا و جواهر داراى مزیت رقابتى است، اما به دلیل قدیمى بودن تجهیزات، به تدریج از چرخه تولید جهانى طلا در حال حذف شدن هستیم. متاسفانه، در حال حاضر، کشور ما به مصرف کننده طلا تبدیل شده است و بیشتر طلاى وارداتى به ایران از امارات و ترکیه مى باشد. براى دستیابى به سهم بیشترى از تجارت جهانى، نیازمند ایجاد ظرفیت هاى جدید و انجام اصلاحات ساختارى در طرح اقتصاد ملى متناسب با اهداف توسعه صادرات و ارایه خدمات جامع زیربنایى،فنى و حمایتى به بخش صادرات متناسب با رویکرد بین المللى و تجارب کشورهاى موفق در این زمینه مى باشیم. براى مثال، شرکت دوو در کره جنوبى پس از سال ها که به تولید کالاهاى گوناگون - از خودروگرفته تا تجهیزات مختلف - مشغول بوده است، در حال حاضر، در سالن هاى تولید خود با جذب استادکاران طلا از کشورهاى مختلف، کارگاه هاى طلا و جواهر سازى راه انداخته است.


مزایاى تجارت طلا عبارتند از: ۱- ارزش ذاتى خود را حفظ مى کند و از بین نمى رود، ۲- مانند پول قابلیت مبادله دارد، ۳- صادرات و واردات آن در چارچوب قانون سودآور خواهد بود، ۴- با برنامه ریزى هاى حساب شده مى توانیم در زمینه طلا و جواهر اشتغال قابل توجه ایجاد کنیم و از طریق صنعت طلا وجواهر مى توانیم ایجاد ارزش افزوده کنیم.

همه مردم دنیا طلا را یک سرمایه آسیب ناپذیر مى دانند، از این رو، از چند جهت به طلا و جواهر نگاه مى کنند: اول: خرید براى سرمایه گذارى، دوم: خرید براى استفاده و سرمایه گذارى، سوم: خرید براى هدیه دادن و استفاده روزمره، چهارم: خرید به عنوان یک کالاى هنرى و قابل توجه از نظر ارزش.

از آنجاییکه در زمینه تولیدات داخلى طلا با کمبود مواجه هستیم و این تولیدات جوابگوى نیاز ما نبوده و به بازار کشورهاى خارجى وابسته مى باشیم، براى بالا بردن درآمد ارزى در زمینه طلا لازم است که تجربیات کشورهاى دیگر از جمله دبى، هند، ایتالیا، آمریکا، تایلند، ژاپن، ترکیه، اندونزى، آلمان و غیره رابه کار ببریم.

نظرات 1 + ارسال نظر
نقی زاده شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:08 ب.ظ http://www.asanrank.com

سلام گلم خوبی میخوای آمار شمارشگر وبلاگتو منفجر کنی زود بیاتو اسان رنک ثبت نام کن و وبلاگت هم ثبت کن حتما صفحه راهنما رابه دقت مطالعه کن ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد