بازار فلزات گرانبها

طلا

شاید هیچ بازار جهانی به اندازه طلا جذابیت سرمایه گذاری نداشته باشد. برای قرن ها، طلا به دلیل ویژگی های منحصر به فرد، نایابی، زیبایی و عدم فناپذیری، مورد توجه همیشگی انسانها بوده است. کشورها طلا را به عنوان ذخیره ثروت و وسیله ای برای تبادل معاملاتی پذیرفته اند و افراد برای کسب اطمینان از تغییرات و عدم ثبات پولهای کاغذی، همواره بدنبال خرید و ذخیره طلا بوده اند. در حال حاضر، معاملات طلا بجای شیوه های سنتی استفاده از شمش، سکه و جواهر آلات، در بازارهای بورس بین المللی صورت می گیرد. قراردادهای سلف خرید و فروش طلا از ابزارهای معاملاتی با ارزش هستند که تولید کنندگان تجاری و مصرف کنندگان طلا از آنها استفاده می کنند. طلا در طبیعت به صورتهای مختلفی یافت می شود: در ترکیبات نقره و سرب، رگه های کوارتز، سنگ ریزه های بستر رودخانه ها و یا به همراه سولفید آهن. در آب شور مقادیر قابل توجهی طلا یافت می شود اما استحصال آن مقرون به صرفه نیست. تلاشهای اولیه برای کسب طلا از هنگام اولین سفر دریایی کریستف کلمب صورت گرفت. از سال 1492 تا 1600، کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی و جزایر واقع در کارائیب بیشترین میزان استخراج طلا را داشتند و معاملات تجاری عمدتاً توسط این کشورها انجام می شد. در اواسط قرن 17، کلمبیا، پرو، اکوادر، پاناما و جزایر اطراف آن بیش از 61% از طلای کشف شده جدید را در اختیار گرفتند.

نقره

هزاران سال است که نقره، این فلز خاکستری، علاقه بشر را به خود جلب کرده است. در دوران قدیم، نقره به آسانی قابل دسترسی بود و تقریبا در سطح زمین یافت می شد. آثار باستانی بجا مانده از تمدن قدیم در جواهرات، ابزار آلات مذهبی، ظروف غذا همگی نشان دهنده توجه انسان به این فلز ماندگار و بادوام است. در سال 1792، نقره نقشی کلیدی در سیستم پولی ایالات متحده آمریکا یافت زیرا کنگره ارزش پول را به نقره و ارزش مستقیم آن با طلا معین نمود. بدین ترتیب، نقره به عنوان سکه ضرب شد و تا سال 1965 نیز معامله با آن رایج بود. با پایان قرن نوزدهم، جنبه صنعتی نقره مورد توجه قرار گرفت و امروزه نقره به عنوان یک فلز صنعتی با ارزش محسوب می شود و بیشتر در صنایع عکاسی، جواهر سازی و الکترونیک مورد مصرف است. برای کشف نقره معادن زیادی مورد مطالعه قرار گرفته اند و تولید کنندگان اولیه نقره مکزیک، آمریکا و پرو بوده اند. منابع ثانویه نقره ذوب سکه ها و ضایعات هستند که البته قیمت نقره در این نوع منابع تغییراتی دارد. بسیاری از شرکتهای معدنی، تولید کننده کنندگان و مصرف کنندگان صنعتی نقره، اکنون به عنوان علاقمندان معاملات جهانی این فلز هستند و همچنین از آنجاییکه نقره به عنوان یک فلز قیمتی رده بنده شده است، در معاملات سرمایه گذاری نیز از آن استفاده می گردد.


مس

مس یکی از قدیمی ترین کالاهایی است که بشر با آن به انجام معامله پرداخت و بعدها در اقتصاد جهان تحولی را ایجاد گردید. مس، سومین فلزی است که پس از آهن و آلومینیوم بیشترین کاربرد را برای بشر دارد و در صنایع مهمی از جمله در کارخانجات تولیدی و صنعتی نقش بسیار مهی ایفا می کند. استخراج پر سود این فلز با استفاده از تکنیکهای خاصی و در حجم بالا صورت می گیرد و عرضه آن نیز بسته به عوامل سیاسی خصوصاً در کشورهایی است که دولت بطور انحصاری تولید و فروش آن را در اختیار دارد، می باشد. مس برای اولین بار در حدود 7.000 سال پیش مورد استفاده قرار گرفت. نرمی و انعطاف، رنگ و قابلیت دوام طبیعی آن از ویژگیهایی بود که بشر توانست با استفاده از آن برای خود ابزار و سلاح تهیه کند. پنج هزار سال پیش، با ترکیب مس و قلع، برنز تهیه شد که این دستاورد، عصر جدیدی را برای این فلز بوجود آورد. بدین ترتیب، مس به عنوان کالایی تجاری، هویتی معاملاتی بدست آورد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد